Returer, byten och reklamation privat kund
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi bekräftat din order. Vi har möjligheten och rätten att göra ett avdrag för nyttjande av produkten eller avsaknad av medföljande tillbehör vid ångrat köp.
Läs mer om ångerrätt på konsumentverkets sida.
Du har inte ångerrätt om:
Varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas och förseglingen brutits på produktens originalförpackning (exempel: filmrulle, programvara). Med försegling avses även teknisk plombering.
När du vill utnyttja din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den, med undantag för varor som har plomberade originalförpackningar.
Returer och byten
Vi debiterar totalt 150:- för returfrakt och hanteringsavgift, vilket kommer dras av från ditt återbetalningsbelopp. Returer sker med vår returfraktsedel med av oss vald transportör.
Returen ska skickas på samma sätt som den levererats från oss i form av brev eller paket. Vid byten levereras den nya varan fraktfritt till dig.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du:
- Om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss
- Om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss
Var vänlig kontakta oss om du behöver sända tillbaka en retur till oss. När vi har godkänt returen kommer vi att skicka en returfraktsedel och övrig dokumentation till dig.
Vid skadat gods eller felaktigt levererad vara står vi för returfrakten.
Reklamationsrätt
Du har reklamationsrätt på alla produkter du köper hos oss upptill 3 år på samtliga produkter (på förbrukningsvaror som t ex batterier gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än tre år).
Avseende exakt garantitid, se produktens landningssida.
Returer, byten och reklamation återförsäljare
Följande krav måste uppfyllas för att en retur skall kunna skickas till Focus Nordic:
- Returbegäran görs via detta dokument och måste godkännas av Focus Nordic
- Felfria varor får ej returneras – endast om Focus Nordic har levererat fel vara
- Returer skall ej lämnas till våra representanter
- Frakt kommer att debiteras på ej godkända returer som mottagits av Focus Nordic
- Reklamation av inkuranta eller felaktigt levererade varor skall göras inom åtta dagar från mottagen leverans
Transportskador
Vid en transportskada:
- Rapportera skadan direkt till chauffören som ska dokumentera att sändningen är skadad. Viktigt att detta görs innan mottagen sändning signeras.
- Dokumentera skadan omgående vid mottagen leverans genom fotografering.
- Skicka in din anmälan till info@focusnordic.se med beskrivning av skadan, sändningsnummer, fakturanummer samt bifoga all form av dokumentation
- Spara emballage för vidare utredning