Vänligen lägg till produkter i varukorgen

Foto
Video

Outdoor adventure with Kaisa Tiivel

How to get the most out of your action photos.

Kaisa är en passionerad actionfotograf från Voss i Norge och ensamstående mamma till fyra barn. Hon har tyckt om att fotografera i hela sitt liv och började fotografera mer seriöst 2015. Efter att ha fotograferat allt från familjer till fastigheter har hon nu hittat sin nisch i action- och bröllopsbilder.

I maj blev jag tillfrågad av Focus Nordic att skriva en artikel om mig själv och mitt fotograferande, tillsammans med några bilder. Jag är 32 år och jag kan fortfarande inte säga nej till sånt jag inte kan! Så naturligtvis sa jag ja, inga problem!

Mina barn har skollov. Jag har fyra små, behövande varelser som ständigt har tråkigt. Mina två pojkar på fyra och sex hoppar i soffan. De har två nästan tonåriga systrar som jag inte ser just nu, men jag inser att en av mina växter behöver vattnas, så jag reser mig upp och gör det. Jag vet att jag kommer att bli störd mycket av mina barn, och av mig själv. Jag har ADHD, jag är fyrabarnsmamma, jag hoppar fallskärm och jag älskar att fotografera. Låter det inte som en rolig kombination?!

Artikeln: I juli bestämde jag mig för att försöka för tjugonde gången, och faktiskt få det gjort i slutet av augusti!

Som fotograf ser jag mig själv som en visuell person. Jag får plötsligt en idé i huvudet och försöker sedan komma på hur, var, vilken utrustning, med vem, när? Jag sätter upp en plan! Men när man fotograferar extremsport, speciellt kajakpaddling där du bara har ett fåtal platser att stå på, som inte alltid är tillgängliga, då får du helt enkelt vad du får. Ibland känns det som att jag drar in en jackpott, andra gånger bara "meh"... Jag har fler idéer i huvudet än jag har lyckats få på bild, men jag har tålamod. Det måste jag ha.

När jag tänker tillbaka i tiden minns jag alltid de där stunderna med kameran. Jag minns den märkliga upphetsningen jag upplevde varje gång jag fick ta med mig den på en skolresa. Men mitt första minne går tillbaka till någonstans kring 1993–1994. Jag hittade en gammal trasig analog kamera hos mina morföräldrar, silverfärgad. Jag lekte med den och låtsades fota hela tiden. Tills den en dag var borta. Morfar hade slängt den för att den var trasig. Jag fick glass efteråt. I skolan gillade jag att fota, men jag gick aldrig med i någon fotogrupp. Jag intalade mig att de var trista, men sanningen är att jag inte vågade. Jag tog bilder på några av mina vänner och lite natur.

Senare tog jag bilder på mina egna barn, makro, lite landskap, flodlandskap och nattlandskap. Och sen började jag med betalda jobb som familjebilder, bebisar, några konfirmationer och bröllop. Sen la jag till en drönare! Och jag tänkte, allt eller inget. Jag köpte en DJI Inspire. Kraschade den i ett träd. Den träffade en sten och föll i vattnet. Jag sålde det som fanns kvar och skaffade en ny coolare, svart. Tyvärr. Vid tredje flygningen hade jag plötsligt ingen kontroll över den, och den flög mot en bergvägg. Den fastnade i toppen av en hög björk, fortfarande i full fart. Först tänkte jag hugga ner trädet, men istället klättrade jag upp, med stort pirr, så fort jag tog tag i den fick jag skärsår i armen. Jag hade ärr i några år innan de bleknade bort. Drönaren var inne för reparation och service i sex månader innan de lyckades uppdatera GPS:en. Jag sålde den. Nu har jag en Mavic 2 pro.

Under 2018 flyttade jag till Voss. Självklart måste jag lära mig åka skidor. Så jag åkte till backen, lånade skidor och frågade var jag skulle åka, jag hade aldrig gjort det förut. Killen pekade mot barnbacken. Jag skrattade, inte en chans! Jag åkte upp på toppen! Det tog en timme eller två, men ner kom jag, blåslagen och besviken. Jag hade glömt att fråga hur man stannar. Så jag åkte hem, direkt in på YouTube och lade till stoppsladd och slalomsväng till mina färdigheter. Andra gången gick det.

Sen började jag plåta skidåkning. Jag fick en märklig lyckokänsla efter varje bild. Det dröjde inte länge innan jag blev beroende och ville ha mer! Jag hade en 5D mk2 och ett 85 mm porträttobjektiv. Så jag måste göra all fokusering manuellt. Men sen bytte jag kamera och objektiv några gånger tills jag hade en 1DX och 70-200mm. Fortfarande min favoritkombination.

Tidig morgon i backen med Cato Lægreid. Ibland är det enkla bäst!
Canon EOS 7D Mark II med Tamron 45mm f/1.8
1/2500sek, f/4, ISO 100

Cato Lægreid. Ibland finns inget puder och du får göra det bästa av det du har. I det här fallet älskade jag de frusna detaljer som bildats av vinden i snön och använde dem i förgrunden.
Canon EOS 7D Mark II med Samyang 14mm f/2.8 Fisheye
1/2500sek, f/5, ISO 100

Cato Lægreid. Återigen hård snö, men flingorna gjorde att bilden såg ganska cool ut även om jag inte gjorde något med den förrän 2 år efter att jag tagit den. Slutsats: Radera aldrig bilder som du inte ser någon potential i. Din redigeringsförmåga och fotosmak blir bättre och förändras med tiden!
Canon EOS 7D Mark II med Samyang 14mm f/2.8 Fisheye
1/3200sek, f/2.8, ISO 100

 

Sommaren 2019 gick jag en kurs i fallskärmshoppning. Jag plåtade massor av landningar och vi gjorde många tokiga bilder. Snabbhet är nyckelordet här, eftersom en ny grupp landar var 20:e minut. Så det är en perfekt plats att öva sig på att fånga snabbrörliga motiv.

Eftersom jag hoppar fallskärm tillbringar jag mycket tid på Skydive Voss, antingen med att hoppa, bara umgås eller plåta landningar. Professionella fallskärmshoppare är väldigt roliga att plåta, och de är väldigt sugna på att göra tokiga saker! Och jag med! Något av det roligaste jag har fotat var swooping (höghastighetslandning), där jag låg på marken och Nick Reyes svepte fram över mig så lågt som möjligt! Det närmaste var så nära att han inte fick plats i bild trots ultravidvinkeln. Jag skulle aldrig göra det med någon jag inte känner och litar på!

Tom Keelan. Det här var första gången jag provade närbildsfoto med fallskärmshoppare. Eftersom de känner mig väl och jag känner dem, är det sjukt kul att fota där. Det är som om fallskärmshopparna attackerar mig genom att flyga över och nära. Men om du inte är känd bland fallskärmshopparna, är det viktigt att lära sig säkerhetsreglerna. Och fallskärmshopparna! Jag lovar att de älskar att bli fotograferade!
Canon EOS 7D Mark II med Samyang 14mm f/2.8 Fisheye
1/800sek, f/2.8, ISO 100


Karsten Langeland. Ibland är vi uttråkade, och när du är uttråkad får du de bästa idéerna. Rökbomber används ofta vid fritt fall eller landning, och de fästs vid vristen. Jag vill tro att jag var den första som lade till rök på en landningsbana. Naturligtvis behövde vi tillstånd på grund av flygtrafiken, och vi meddelade piloten och andra fallskärmshoppare om våra planer med röken. Endast professionella och erfarna fallskärmshoppare som arbetar där fick landa genom röken.
Canon EOS 1DX med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/2500sek, 114mm, f/2.8, ISO 100

När jag hade flyttat till Raundalen i Voss, vid en av världens bästa kajakälvar, fick jag min första upplevelse av att fota kajakpaddling. Jag blev beroende.

Min första fotografering var med Dag Sandvik som hade med sig Sasha Vales Toledano och Mia Derdau. Jag var exalterad och väldigt säker på mina färdigheter. Och det gick åt skogen! Jag tappade ett SD-kort med den bättre hälften av mina bilder, och bilderna jag hade kvar var dåliga. På den positiva sidan blev jag nära vän med Sasha, och vi arrangerade många fler kajakturer som jag kunde fota!  Tyvärr har hon flyttat tillbaka till Frankrike.

Sasha Vales Doledano kör i ett av de tre högsta vattenfallen i Voss, Nosebreaker. Namnet kommer, inte oväntat, av alla som fått brutna och blödande näsor efter att kört ner här.
Canon EOS 5D Mark III med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/3200sek, 144mm, f/2.8, ISO 100


Mathias De Ferrari Bøhme, Mjølfjell.
Canon EOS 1DX med Tamron 70-200mm f/2.8
1/1250sek, 74mm, f/3.2, ISO 100

Sasha Vales Doledano, Coffin drop. Det här är min första lyckade bild av kajakpaddling.
Canon EOS 7D Mark II med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/2000sek, 123mm, f/2.8, ISO 100

 

Att plåta kajakpaddling har blivit min favoritsyssla. Jag har tillbringat mycket tid vid floden, lärt känna många kajakpaddlare och inte minst floden själv. Floden är aldrig densamma som igår. Vattennivåerna kan stiga och sjunka på en timme. Solens vinkel, ingen sol alls eller regn gör det spännande att hitta en bra plats för den perfekta bilden. Ibland finns det inga möjligheter att välja bland alls. Det svåraste är att springa omkring, klättra upp och ner, tränga sig genom tjocka buskar, vada genom träsk och glömma att jag äter bär... Eller, det sista är faktiskt rätt trevligt!

Men jag kommer fortsätta att fotografera andra saker, eftersom det är ett bra sätt att öva på vinklar, objektiv och få nya idéer att testa på kajakfoto.

I slutet av juni 2022 fotograferade jag Extreme Kayak World Championship i Voss. Det är inte samma sak som när man planerar en fotografering, men jag fick några bilder som jag är nöjd med.

Adrian Mattern, RedBull-idrottare, lattjar efter kvalet till Extreme Kayaking World Championships 2022 i Voss.
Canon EOS 1DX med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/2500sek, 200mm, f/2.8, ISO 100

Fabian Tandler vid semifinalen till Extreme Kayaking World Championships 2022 i Voss.
Canon EOS 1DX med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/2000sek, 200mm, f/2.8, ISO 100

 

Ofta får jag frågan om att plåta bara en halvtimme eller timme innan vi ska ses. En snabb plan för var vi ska plåta görs upp innan alla ger sig ut på floden. Efter det är kommunikationen nästan noll, och man får använda kajakpaddlarens eget ”teckenspråk”. Det tog mig ett bra tag, med massor av försök och missförstånd, innan jag kom på vad de försökte berätta för mig.

En milky wave (surfvåg på floden) är en ovanlig syn. Den behöver en rejäl mängd vatten och varar bara en timme eller två. Jag fick en chans förra året, och jag älskar resultatet även om det ösregnade och var ganska mörkt.

Dag Sandvik leker/övar på en milky wave.
Canon EOS 1DX med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/1250sek, 154mm, f/2.8, ISO 100

Julian Stocker. Också milky wave. Jag är besatt av hur vattnet kramar honom på den här bilden. Mörka områden, som vattnet självt eller klippor, gör bilderna intressantare och finare att se på. Den här bilden tog jag en regnig kväll, och det var ganska mörkt till att börja med. Ändå använde jag inte inte mer än ISO 200.
Canon EOS 1DX med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/1000sek, 200mm, f/2.8, ISO 200

 

Den 17 maj 2021 (Norges nationaldag) fick jag frågan om jag kunde plåta basejumping. Det var första gången för mig. Att vandra uppför berget tidigt på morgonen i gott sällskap med mycket skratt är en upplevelse i sig. Men oj vad jag var nervös där uppe. Jag är rädd för höjder, och det kändes som om jag skulle göra mitt första hopp snarare än bara fota. Jag skakade när jag var klar och gjorde en snabbvandring ner till säkrare mark! Om du undrar hur jag kan hoppa fallskärm när jag är rädd för höjder så, ja, man har liksom inte samma höjdkänsla på 4000 meter. Det är mer som att se på google maps i blåst.

Bashoppare över sjö. Jag blev ombedd att fotografera bashoppning den 17 maj i Granvin. Sjön gör bilden mycket konstnärlig/minimalistisk.
Canon EOS 5D Mark III med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/1000sek, 200mm, f/2.8, ISO 100

Ludvig Felix Lorentzen, 17 maj, bashopp.
Canon EOS 5D Mark III med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/1000sek, 131mm, f/2.8, ISO 100

 

Att fota sport i farten, helt oplanerat, är ett väldigt givande sätt att uttrycka sig på. Jag känner spänningen när jag är på väg till platsen. När jag plåtar är jag koncentrerad och kan tänka snabbt. Det känns som om adrenalinet forsar genom kroppen. Efter plåtningen känner jag mig avslappnad och glad, exalterad över att se på den stora skärmen vad jag har fångat. Det är som fallskärmshoppning, men mer min typ av extremsport.

Martin Vonheim och Dag Sandvik bad mig att följa med dem i januari. Efter att ha fotat dem på Nosebreaker såg jag de här stora iskuberna. Det var en måstebild!
Canon EOS 1DX med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/400sek, 200mm, f/2.8, ISO 400

Manu Vink Wackernagel bröt paddeln när han körde utför Nosebreaker. Det var ett läskigt ögonblick. Utan paddeln är du hjälplös, och vattenfallet kan lätt suga ner dig om du inte kommer undan.
Canon EOS 5D Mark III med Tamron 70- 200mm f/2.8
1/4000sek, 182mm, f/2.8, ISO 100


Canon EOS 7D Mark II med Tamron 70-200mm f/2.8
1/2000sek, 70mm, f/2.8, ISO 100


Canon EOS 7D Mark II med Samyang 14mm f/2.8
1/2500sek, 14mm, f/5, ISO 100

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste produktnyheterna, inspiration och erbjudanden.