Vänligen lägg till produkter i varukorgen

Foto
Video

8 bästa tipsen för bergsfotografering

Att fotografera i berg kan medföra oväntade utmaningar som du kanske helt glömt att tänka på. Det kan vara allt från att du glömt packa en extra ostmacka till att du glömt analysera solläget. Nedan kommer en lista med fotografen Pontus Stigbergs åtta bästa tips för en lyckad fotoutflykt i de vackra bergen.

Foto: Pontus Stigberg

Pontus Stigberg är en professionell natur- och porträttfotograf från Sverige, men numera bosatt bland fjordarna i Norge.

Vid 18 års ålder bestämde han sig för att följa sina drömmar som professionell naturfotograf och filmare och köpte ett hus i Åndalsnes på norska västkusten. Med vertikala bergsväggar överallt och magiska fjordar förstod han att han hamnat i fotoparadiset där han nu lever sin dröm. Han strävar efter att berätta meningsfulla historier och visa unika perspektiv genom sina bilder och äventyr.

Det som började som en passion har genom åren blivit ett livsförändrande yrke. Han började fotografera med sin farfars gamla kamera när han var 14 och blev besatt av fotografering. Sedan dess har han tagit över en miljon bilder.

I den här artikeln delar Pontus med sig av sina 8 bästa tips om hur du lyckas med bergsfotografering.

 

1. Välj en brännvidd som gör bergen rättvisa

Vilket objektiv lägger du först ner i väskan när du ska till de storslagna bergen? 16-35? Omvärdera vänligen. Det viktigaste objektivet är din normalzoom. En vanlig 24-70mm för fullformat eller liknande för APS-C och MFT är vanligtvis det klokaste valet. 

Ett otroligt vanligt fel vid fotografering i berg är att man försöker få med så mycket som möjligt av det imponerande landskapet i varje bild. När man sedan sätter sig ned för att redigera ihop resan undrar man varför alla berg ser så platta och små ut. Anledningen är brännvidden. Ju längre brännvidd = desto större berg. Genom att fotografera kring 35-50mm så kommer bergen komprimeras mer och bli mäktigare.

Vi människor uppfattar världen på ungefär samma sätt som en 35-50mm lins. Utifrån det kan vi tänka att allting under de brännvidderna blir mer platt än vad vi uppfattade det. Samtidigt får bilder tagna över de brännvidderna ännu mer komprimerade berg och får de att uppfattas som ännu mäktigare.


Bildtext: Nikon D800E, Tamron 24-70mm F/2.8 G2 @38mm, 1/500 sekund, ISO 100, F/4, Courmayeur, Italien

2. Tänk på att solen och månen kan hamna bakom berg, analysera ljussituationen noggrant!

Att ha god koll på hur solen och månen kommer att röra sig är nyckeln till att komma hem med de bästa bilderna. Det är fler än en gång som jag har laddat upp och gått långt för att fotografera solnedgången på ett fantastiskt ställe enbart för att inse att solen försvann bakom ett annat berg långt innan solnedgång. I vissa dalar och platser kommer solen att försvinna tidigt på eftermiddagen medan solnedgången kan vara strax före midnatt i dalen bredvid. 

Om du ändå finner dig själv i en situation med skugga på bergen bak dig men sol där du är bör du inte misströsta. Berg med sol på är mäktiga och tar över bilden medans berg med skugga lämnar möjlighet för ett motiv i bilden också då de lyfter fram motivet. De skuggade bergen fungerar då som en perfekt och inbjudande bakgrund.

Mitt främsta tips för att hantera detta är att ha koll på väderstrecken och fundera över kring hur solen kommer att röra sig utefter dagen. Investera även i appen PhotoPills, den är lika dyr som en BigMac men ack så mycket mer användbar och nyttig. Där kan du se hur solen, månen och stjärnhimlen kommer att röra sig i landskapet. 


Bildtext: Nikon Z7, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @200mm, 1,6 sekund, ISO 320, F/5.6. Molde, Norge

3. Inkludera gärna människor och aktiviteter för perspektiv

Ofta kan en mänsklig aktivitet i det vackra landskapet vara ett bra sätt att lyfta bilden från bra till riktigt bra.I ett snöigt landskap kan en skidåkare skapa liv och göra bilden intressant på ett helt annat sätt än vad snöfältet i sig kan göra. Eller ha en vän med ryggsäck vandra på gräsfältet under berget? Du får du en friluftsbild med en perfekt bakgrund. 

Be din vän att inte bara stå i landskapet utan att istället göra något med ryggsäck och aktivetsvänliga kläder. Det är väldigt vanligt med bilder där folk bara står och tittar ut på landskapet. Jag tycker ofta att det är både trist förutsägbart att titta på sådana bilder efter bara någon minut på Instagram. Det blir betydligt mer dynamiskt med en löpare, vandrare eller en fotograf ute i det vilda. Prova dig fram med vad som fungerar. Om din kamrat inte gör sitt jobb kan du alltid ta bort hen med en klonstämpel när du kommer hem.

På bilden ovan har jag placerat vandrarna i nederkant av bilden och zoomat ut för att framhäva det mäktiga landskapet. Ju mer inzoomade de är, desto mer blir det en aktivitetsbild istället för en bild på den mäktiga naturen. Denna bild skulle jag vara nöjd med utan vandrarna också men jag anser att den blir väldigt mycket bättre av att få in ett naturligt motiv i de vackra bergen.


Bildtext: Nikon D800E, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @125mm, 1/640 sekund, ISO 100, F/5.6. Chamonix, Frankrike

4. Håll dig säker och gör kloka val därute

Att göra kloka val ute i naturen och hålla sig säker är definitivt mitt viktigaste och bästa tips. Det spelar ingen roll om du fick världens bästa bild om du aldrig kom hem. Då har du inte möjlighet att få alla likes på Instagram!

Skämt åsido, ett bergigt landskap är synonymt med ett farligare landskap. Det gäller att vara förberedd för olika väder och händelser och ha respekt för terrängen. Så ta med relevant säkerhetsutrustning. Som minst skall du alltid ha med en tunn extratröja och vindjacka. Ta också med något att äta, något som är gott och innehåller mycket energi. För blir du nedkyld och har långt hem så är inte "nyttigt" det primära utan att du på ett bra sätt orkar hem igen.

Ha koll på området du ger dig in i, kolla eventuella ledmarkeringar och se till att du kan hitta dem om du blir osäker. Anlita gärna en lokal guide om du är lite osäker, kanske en lokal naturfotograf som vill guida?


Bildtext: Nikon Z6, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @15mm, 1/400 sekund, ISO 100, F/9. Trollveggen, Norge

5. Skiftande väder är det bästa, då det bästa ljuset kommer

Bergiga landskap och väderprognoser är långt ifrån goda vänner. Det kan se ut att bli helt molnigt en kväll och plötsligt släpper ljuset igenom och det blir en magisk solnedgång istället. 

Gå ut så mycket som möjligt och var beredd med kameran när vädret förändras. Helt plötsligt kan ljuset bryta sig igenom ett moln och träffa berget. Det dramatiska ljuset som uppstår då är svårslaget. Det kan vara fint att stå med telelinsen redo och klicka bilder på alla fina detaljer i det skiftande vädret. Oftast finns det mängder med intressanta fenomen när vädret skiftar mycket. Det kan kännas lockande och perfekt att gå ut i bergen och fotografera när solen skiner och det är blå himmel. Det är verkligen perfekt för vandring, skidåkning, cykling eller löpning. Men sällan för fotografering. Tidiga morgnar och sena eftermiddagar och kvällar ger fint ljus. Moln och “oväder” ger dramatik och liv åt bilden.

Glöm inte att de mest episka solnedgångarna oftast kommer efter en dag som innehållit väder av alla dess slag. En solnedgång utan moln med klar himmel brukar inte vara de man kommer ihåg.

Det kan kännas lockande och perfekt att gå ut i bergen och fotografera när solen skiner och det är blå himmel. Det är verkligen perfekt för vandring, skidåkning, cykling eller löpning. Men sällan för fotografering. Tidiga morgnar och sena eftermiddagar och kvällar ger fint ljus. Moln och “oväder” ger dramatik och liv åt bilden.


Bildtext: Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/800 sekund, ISO 100, F/5.6. Romsdalen, Norge

6. Våga bredda kompositionen, ta med stativ

Jag tror att Instagram och våra stående mobiltelefoner är att skylla för trenden att fota de flesta bilderna stående med ett 4x5 snitt. Jag menar att de flesta landskapsbilder är bättre liggande. Gärna även ännu bredare: med en panorama. 

Ta med ett stativ och ett lite längre objektiv. Ta flera bilder med lite överlapp och sätt ihop dem i Lightroom till en panorama. Det är en magisk känsla av att ha fått med hela bergskedjan på en och samma bild. Du kommer då ha en unik bild med vansinnigt mycket upplösning som passar perfekt som tavla över soffan. 

Om du vill börja ta panoramabilder kan jag definitivt rekommendera att tidigt köpa dig ett bra stativ med ett bra huvud. Det är otroligt irriterande med dåliga stativ. Tro mig, har du ett dåligt stativ kommer du att ha en onödigt tung och otymplig sak på din kameraväska som kanske sjunker ihop, inte snabbt kan justeras eller monteras. Eller så orkar det inte hålla upp lite tyngre linser. Det funkar bra med vanligt bollhuvud med inbyggd panoramafunktion. Jag har använt mig av stativen från Sirui senaste åren och är väldigt nöjd.


Bildtext: Nikon Z6 med Tamron 15-30mm F/2.8 G2 på ett Sirui ET-1004 stativ framför Chamonix imponerande bergskedja.

7. Kolla inte på vad andra gjort

Nuförtiden finns det, med bara ett par knapptryck bort, otroliga bilder på det allra mesta. Andra fotografer har tickat av de kända ”spotsen” där man tar bilden i det perfekta ljuset sen går vidare och tar nästa. 

Det finns väldigt mycket att vinna på att sluta inspireras av andras bilder. Fördelarna är flera men en av de största fördelarna är att ens egna bilder förmodligen blir betydligt mer originella och intressanta om man tillåter sig själv att tänka annorlunda. Jag märker själv att jag tycker att det är svårt att ta unika bilder när jag sett mängder av bilder på Internet från samma plats. 

Utifrån min erfarenhet så är det även betydligt lättare att bli besviken på sin egna fotografering efter att ha kollat på andras fotografers bilder från samma område. Att känna sig nöjd med det man själv skapat istället för att ständigt jämföra sig med andra är något jag tror är viktigt för att kunna hålla på med fotografering under en längre tid.


Bildtext: Den oändligt populära Atlanterhavsvägen fotograferad från ett annorlunda perspektiv. Nikon Z7, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @30mm, 30 sekunder, ISO 32, F/18. Molde, Norge

8. Ta med så lite utrustning som möjligt

Ett ständigt problem jag ser hos oss fotografer är att vi gillar stor, tung och dyr utrustning lite för mycket. På de populära platserna möter man ofta minst en fotograf som är helt fysiskt utmattad efter att ha burit med sig 10-15kg kamerautrustning för en solnedgång. 

Oftast är det fotograferna som är ute längst och vandrar längst som kommer hem med de bästa bilderna, inte de som har mest och dyrast utrystning i ryggsäcken. Vikt är av yttersta vikt. Så det blir väsentligt att försöka minimera vikten och göra sig kvitt med de gram som går att lämna hemma. Att minimera alla gram man kan. 2 kilo extra i en ryggsäck gör en enorm skillnad. 

Det finns många sätt att minimera vikten men det effektivaste brukar vara att se över sin utrustning och se vad man verkligen behöver. Är det värt 2kg för att ha möjligheten att fotografera djur på vägen om man har turen att möta något? Förmodligen inte. 

Se över vikt och storlek på det du har med dig och försök använda dig av en Marie Kondo inställning till den. Oftast är ett kamerahus, en normalzoom, ett stativ och ett extrabatteri allt du behöver. Möjligtvis ett par filter och vidvinkeln om du tänker att du kommer ha användning för de.

För mig är de nya lättare spegellösa objektiven banbrytande. Min F/2.8 vidvinkelzoom, 17-28mm, väger endast 1/3 av min gamla samtidigt som den nya har klart bättre bildkvalitet. Skillnaden i vikt betyder att jag oftast kan packa med mig två eller tre objektiv istället för ett. Eller packa med en hel del 200 grams chokladkakor. Jag använder mig av Tamrons F/2.8 zoomar för Sony fullformat och kan med gott samvete rekommendera de. Bättre objektiv för landskapsfotografering finns inte.


Bildtext: Favoritobjektivet Tamron 28-75mm F/2.8 för Sony en blötare dag på jobbet. Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/320 sekund, ISO 100, F/3.5. Åndalsnes, Norge

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste produktnyheterna, inspiration och erbjudanden.